• Strana:
  • 1
  • 2

Téma:

DOTAZ - termopáska na výfuk 4 roků 10 měsíců zpět #10618

  • SpaceMan
  • Avatar uživatele SpaceMan Autor tématu
  • Offline
  • Expert
  • Expert
  • Příspěvky: 105
  • Obdržená poděkování 5
Ahoj přátelé,
přemýšlel jsem jak vyřešit problém vyhřívání zadního napínáku rozvodů, kterej je hned vedle výfuku zadního válce. U auta jsem použil na svody termopásku, která se pak zastříkala speciální termobarvou. Máte někdo zkušenosti s podobným řešením na VFR? Snesly by to vůbec ty svody?

Díky.

SpaceMan

Prosím Přihlásit se připojte se ke konverzaci.

DOTAZ - termopáska na výfuk 4 roků 10 měsíců zpět #10626

  • SpaceMan
  • Avatar uživatele SpaceMan Autor tématu
  • Offline
  • Expert
  • Expert
  • Příspěvky: 105
  • Obdržená poděkování 5
Nikdo o tom nepřemýšlel tímhle směrem? :whistle:

Prosím Přihlásit se připojte se ke konverzaci.

DOTAZ - termopáska na výfuk 4 roků 4 měsíců zpět #10830

  • SpaceMan
  • Avatar uživatele SpaceMan Autor tématu
  • Offline
  • Expert
  • Expert
  • Příspěvky: 105
  • Obdržená poděkování 5
Hmm, tak to vypadá, že mi prostě nezbyde, než to zkusit... Výsledkem by mělo být lepší vyplachování válců a tím efektivnější spalování. Navíc méně vyzářezného tepla do motorového prostoru a tím i efektivnější chlazení.

Budu rád, za každý názor. Na netu jsem hledal dost, odzkoušeno mám na autě, ale na motorce jsem to ještě nikdy neřešil.

Prosím Přihlásit se připojte se ke konverzaci.

DOTAZ - termopáska na výfuk 4 roků 4 měsíců zpět #10833

  • scalla
  • Avatar uživatele scalla
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
  • Příspěvky: 1546
  • Obdržená poděkování 43

SpaceMan napsal: Hmm, tak to vypadá, že mi prostě nezbyde, než to zkusit... Výsledkem by mělo být lepší vyplachování válců a tím efektivnější spalování. Navíc méně vyzářezného tepla do motorového prostoru a tím i efektivnější chlazení.

Budu rád, za každý názor. Na netu jsem hledal dost, odzkoušeno mám na autě, ale na motorce jsem to ještě nikdy neřešil.

Ahoj. Když píšeš o tom, že termopáska izoluje výfuk, tomu jsem ochoten věřit. O lepším výplachu válce silně pochybuji. Píšeš, že to máš odzkoušeno na autě. A jakým způsobem jsi to odzkoušel? Zajel jsi na brzdu, omotal páskou, znova odbrzdil a porovnal výsledky?
Celá tahle šaráda kolem (pro mě odporných) pásek na výfuku mi připomíná historicou kampaň firmy Amway na zázračné mýdlo, které zvládalo vše, od mytí po hnojení rostlin.
Další věc, která stojí za zvážení, je tepelné namáhání svodů. Sice pomůžeš napínáku, ale více zatížíš svody. Třeba to snesou. Třeba ti prasknou. Zatímco napínák z Japonska stojí na eBay tuším 1500 kč, ten krátký svod stojí (jeden) na partsdepot.cz přes 3 tis. kč. A nebo s tím taky v pohodě pojezdíš a svod praskne někomu jinému, až třeba motorku prodáš.

Prosím Přihlásit se připojte se ke konverzaci.

DOTAZ - termopáska na výfuk 4 roků 4 měsíců zpět #10834

  • SpaceMan
  • Avatar uživatele SpaceMan Autor tématu
  • Offline
  • Expert
  • Expert
  • Příspěvky: 105
  • Obdržená poděkování 5

scalla napsal:

SpaceMan napsal: Hmm, tak to vypadá, že mi prostě nezbyde, než to zkusit... Výsledkem by mělo být lepší vyplachování válců a tím efektivnější spalování. Navíc méně vyzářezného tepla do motorového prostoru a tím i efektivnější chlazení.

Budu rád, za každý názor. Na netu jsem hledal dost, odzkoušeno mám na autě, ale na motorce jsem to ještě nikdy neřešil.

Ahoj. Když píšeš o tom, že termopáska izoluje výfuk, tomu jsem ochoten věřit. O lepším výplachu válce silně pochybuji. Píšeš, že to máš odzkoušeno na autě. A jakým způsobem jsi to odzkoušel? Zajel jsi na brzdu, omotal páskou, znova odbrzdil a porovnal výsledky?
Celá tahle šaráda kolem (pro mě odporných) pásek na výfuku mi připomíná historicou kampaň firmy Amway na zázračné mýdlo, které zvládalo vše, od mytí po hnojení rostlin.
Další věc, která stojí za zvážení, je tepelné namáhání svodů. Sice pomůžeš napínáku, ale více zatížíš svody. Třeba to snesou. Třeba ti prasknou. Zatímco napínák z Japonska stojí na eBay tuším 1500 kč, ten krátký svod stojí (jeden) na partsdepot.cz přes 3 tis. kč. A nebo s tím taky v pohodě pojezdíš a svod praskne někomu jinému, až třeba motorku prodáš.


Ahoj,
díky za diskuzi a že jsi se tu zastavil. Dovolím si to rozdělit na části.

1) Izolace tepla uvnitř svodu
To je právě ta věc, kterou jsem si ověřil na autě. Tedy v motorovém prostoru méně tepla, než bez termopásky. To je zcela zřejmé a vyzkoušené nejen mnou.

2) Lepší výplach a tím lepší efektivita spalování
Mé domněnky vychází z několika prací návrhu výfukových soustav, které se mi dostali do rukou (např. vývoj výfuku pro formuli používající motor z Yamahy R6) a dále z 1. termodynamického zákona, kde se hovoří mimo jiné o tom, že teplo je druh energie a potvrzuje i zákon o zachování energie. Tedy za předpokladu, že v trubce udržím víc tepla, tak získám díky tomu vyšší rychlost plynů, viz přímá úměra mezi rychlostí plynu a teplotou plynu. Čím vyšší teplota plynu je, tím větší rychlost prodění dostanu. Pro zjednodušení se obvykle říká, že výplach válce má účinnost cca 90%, tj. 10% zůstane ve válci a tím snižuje množství nové směsy nasáté do válce. Pokud by se podařilo z těch 10% procent výše popsaným získat 1/3 či 1/2, tak ten jev musí být poznat.

3) Tepelné namáhání
To je věc, které se právě trošku obávám. U motorky se otáčky a tím i produkované teplo pohybuje výš, než u mé Hondy CR-X del Sol. Např. kat potřebuje 400°C+, ale co by řekl na vyšší vstupní teplo, to netuším...

No a teď Scallo raď. :lol: :lol: :lol:

Prosím Přihlásit se připojte se ke konverzaci.

DOTAZ - termopáska na výfuk 4 roků 4 měsíců zpět #10836

  • scalla
  • Avatar uživatele scalla
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
  • Příspěvky: 1546
  • Obdržená poděkování 43
Izolaci nijak nerozporuji. Na druhou stranu taky netuším, čemu to pomůže.

Lepší výplach - nejsem odborník na proudění plynů. Ale laicky mi to nesedí. To, že budou teplejší plyny rychleji proudit výfukem je možné. Ale to přece není cílem. Cílem je dostat plyny rychleji z válce, ve výfuku, když to přeženu, už je to vcelku jedno.
Přestavme si dvě zázračné pásky. Jedna dokáže teplotu plynů od 100 stupňů zvýšit. Druhá o 100 stupňů snížit. Ta první páska způsobí, že se plyny roztáhnou, budou rychleji proudit výfukem, ale v důsledku expanze taky zpátky do válce. Druhá páska způsobí, že část plynů zkapalní. Což způsobí podtlak, takže plyny potečou výfukem pomaleji (třeba i zpátky), ale také z válce se dostanou rychleji. Což chceme.
Krásné téma na tvorbu divokých teorií, fantasmagorií a rozjímání o ničem :-)
Jen mi nejdou do hlavy dvě věci. Kdyby ta páska byla tak zázračná, proč se nepoužívá v době honby za mikrogramy emisí CO2 sériově? Ba naopak, trendem doby jsou kapalinou chlazené výfukové svody (byť tam je cílem snížit teplotu kvůli turbu a katalyzátoru).
Druhá - podívej se na motory F1. Vidíš na svodech nějaké pásky?
Rozjímat se dá do nekonečna. Prakticky stačí zajet na brzdu před a po pásce. Hned je jasno.

Prosím Přihlásit se připojte se ke konverzaci.

DOTAZ - termopáska na výfuk 4 roků 4 měsíců zpět #10837

  • SpaceMan
  • Avatar uživatele SpaceMan Autor tématu
  • Offline
  • Expert
  • Expert
  • Příspěvky: 105
  • Obdržená poděkování 5
Super. Konečně mi dává někdo smysluplné otázky a podněty ke zkoumání.

Na základním faktu - izolaci tepla ve svodech a zmírnění jejich vyzařování do okolí (motor, chladič, olej, ....) - se shodneme.

Druhotný jev - zvýšení výkonu - je diskutabilní a bez vyzkoušení na brzdě se 100% nebudeme vědět ani jeden. Proč by ale dělali specializovaní výrobci futrály na turba, proč by se odstiňovali svody na autech a sání se obalovali zlatou fólií atd.? Nějaký účel to přeci tedy musí mít.

Porovnávat formule s běžnou produkcí mi smysl nedává. Za A mají motory vzadu, za B jsou to turba, a za C všechny komponenty nemusí najet 50-100 000km jako v produkci...

Každopádně díky za smysluplnou diskuzi. :)

Prosím Přihlásit se připojte se ke konverzaci.

DOTAZ - termopáska na výfuk 4 roků 4 měsíců zpět #10838

  • Stanley
  • Avatar uživatele Stanley
  • Offline
  • VIP EXPERT
  • VIP EXPERT
  • Příspěvky: 219
  • Obdržená poděkování 12
Trochu jsem se poptal proč se pásky používají a odpověď byla jednoduchá. U závodních motocyklů aby nedošlo k popálení součástek, které jsou blízko svodů. U běžné moto to prý nemá žádný význam

Prosím Přihlásit se připojte se ke konverzaci.

DOTAZ - termopáska na výfuk 4 roků 4 měsíců zpět #10839

  • SpaceMan
  • Avatar uživatele SpaceMan Autor tématu
  • Offline
  • Expert
  • Expert
  • Příspěvky: 105
  • Obdržená poděkování 5
Ahoj Stanley,
OK. Závodní motorky, neoriginální svody, vysoké otáčky, vyšší teploty. Beru. Logicky to vzniklo někde v auto/motosportu. I to je důvod proč to není v běžné produkci.

Dobře, ponechme stranou myšlenku, že by to mělo dělat něco ohledně výkonu a výplachu válce.

Co by to mělo za přínos u VFR, která se v těch obvzláště teplých letních dnech obvykle hřeje víc než je mi příjemné. Tedy to, že by teplo nebylo šířeno do okolí motoru, ale vedeno ven za motorku? Asi by to nemělo tolik topit a tedy se neměla motorka tak moc hřát. Dává vám to smysl? Vím, že VFR je na to konstrukčně připraveno dobře. Chladiče chladí, teplota stabilní. Ale ve výsledku by ta teplota mohla být třeba nižší než bez toho. Což?

Prosím Přihlásit se připojte se ke konverzaci.

DOTAZ - termopáska na výfuk 4 roků 4 měsíců zpět #10840

  • scalla
  • Avatar uživatele scalla
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
  • Příspěvky: 1546
  • Obdržená poděkování 43
Co sálání bloku motoru jako takového? Nemyslím, že omotání svodů nějak citelně sníží množství vyzařovaného tepla.
Jinak VFR, konkrétně VTEC na to konstrukčně připraven dobře není. Kdyby byl, tolik by netopil :-)

Prosím Přihlásit se připojte se ke konverzaci.

  • Strana:
  • 1
  • 2
Vygenerováno za 0.298 sekund
Powered by Kunena fórum