Články

Čechy - Ostrava 2020

V návaznosti na starší článek a itinerář Praha - Ostrava, přináším dnes další verzi a několik alternativ. Trasa rozhodně není ani nejrychlejší, ani nejkratší. Zato nabízí spoustu krásného svezení.

Začátek trasy umístím do Votic, což umožní napojit se na trasu účastníkům z jihu a Středních Čech, stejně tak Pražákům.

Zmíním také místa pro dotankování, byť můj výběr nemusí sedět každému. Preferuji Benzinu, případně prodejce s pečetí kvality.

Votice - Louňovice pod Blaníkem - Vlašim - Zruč nad sázavou

47 km, 54 minut

01 Votice Vlasim Ve Voticích většinou beru benzín na Shellce, kterážto je pro mě díky vlastnictví palivové karty “spřátelenou” značkou. Bohužel nejlepší cenu dostanu na obyčejný Natural 95, takže přibalený VIF je nutností. Po krátkém úseku I/3 sjedeme na II/150. Čeká nás krásný zatáčkovitý úsek krajinou České Sibiře až do Louňovic. Asfalt velmi dobrý, provoz většinou minimální.

Z Louňovic pokračujeme po silnici II/125 do Vlašimi. Opět krásný úsek, místy horší asfalt.

Ve Vlašimi míjíme po levé straně velkou Benzinu. Pokud s sebou nechcete tahat VIF, ideální příležitost dotankovat aditivované palivo. Pokračujeme po II/125 na Trhový Štěpánov a Zruč nad Sázavou. Asfalt povětšinou dobrý, provoz hustší. Blízkost dálnice je znát. Ale silnice skýtá mnoho míst k předjetí. Zvláště krásný úsek jsou serpentiny do údolí Štěpánovského potoka mezi Trhovým Štěpánovem a Souticemi. Pokud máte štěstí a nechytnete před sebou auto, užijete si zatáčky i dobrý asfalt.

Zruč nad Sázavou - Zbraslavi - Třeběnín - Číhošť - Leština u Světlé - Habry

46 km, 58 minut

02 Zruc HabryVe Zruči odbočíme za mostem doleva a do kopce po silnici II/336 na Uhlířské Janovice. Tou však nepojedeme. Po chvíli se silnice stáčí doleva. My pokračujeme na úzkou silnici s dobrým asfaltem rovně. Dobrý asfalt vydrží až do Zbraslavic, stejně jako zatáčky a mírný provoz. Ve Zbraslavicích na náměstí odbočíme doprava (opět do kopce) a hned první odbočku doleva na silnici II/335. Pozor, je to opravdu jen kousek, abyste nejeli zpět do Zruče.

Pokračujeme po II/339 před Bohdaneč a Třeběnín. V polích před Vrbkou odbočíme doleva. Na křižovatce budete točit téměř vracák, to nemůžete minout. Po silnici II/338 opět jen kousek a odbočíme doprava na Tunochody a Číhošť. Účastníci srazu Vlastějovice 2020 tuhle část trasy znají.

Z Číhošti, geografického středu republiky a zjevení Číhošťského zázraku je již poměrně nudný úsek do Leštiny po nepříliš kvalitním asfaltu. Z Leštiny do Habrů nudný úsek, lepší asfalt. V Habrech po pravé straně Benzina.

Habry - Golčův Jeníkov - Vilémov - Seč - Chrudim

43 km, 49 minut

15 habry sec chrudimZ Habrů popojedeme kousek po I/38 do Golčova Jeníkova. “Dálnice”, hustý provoz. Golčův Jeníkov jen lízneme a po II/345 jedeme na Vilémov. Veskrze dobrý asfalt, pár hezkých zatáček, provoz střední intenzity, relativně málo míst k předjetí. Pokud se trefíte do “hluchého” místa, kdy máte silnici pro sebe a nikdo vás nebrzdí, hezké svezení.

Z Vilémova pokračujeme po II/340 na Seč. Hezký, zatáčkovitý úsek, místy horší asfalt. Provoz většinou mírný. Úsek Seč - Chrudim je motorkářsky profláklý. Od mého posledního článku se příliš nezměnil, vyjma pár úseků se slabším asfaltem, který v důsledku minimální údržby dále degraduje (opravy “buchtami” asfaltu apod.) Naštěstí stále skýtá hezké svezení. Je také rychlejší.

Chrudim - Zámrsk, varianta 1

26 km, 25 minut

03 chrudim zamrskTuhle trasu jsem jezdil původně z důvodu lepšího asfaltu. Přeci jen silnice první třídy se dočká trochu větší pozornosti. Nevýhodou je hustý provoz a nuda. Zatáčku abys pohledal. Pokud však máte potřebu vyvrátit zápěstí na rovině a pořádně protočit motor, máte možnost. Silnice je široká, přehledná, předjet není problém.

Chrudim - Zámrsk, varianta 2

35 km, 41 minut

04 chrudim zamrsk 2Oproti první variantě zabere víc času. Není to zase takové terno, ale přeci jen je trochu zábavnější a provoz zde bývá menší. Ať tak či onak, v obou variantách musíte překřížit silnici I/38, kde je provoz opravdu hustý a spousta řidičů nedodržuje omezení rychlosti na křižovatce u Zámrsku. Zvláště ve všední dny je projetí této křižovatky adrenalin. Vůbec ji nemám rád a je to snad nejdebilnější křižovatka z celé trasy.

Zámrsk - Choceň - České Libchavy - Žamberk

33 km, 40 minut

05 zamrsk zamberkKrátký úsek již popsaný v předchozím itineráři. Během let žádná pozitivní změna. Zámrsk - Choceň je vcelku dobře sjízdný, pokud máte štěstí na provoz, pěkně se svezete. Povětšinou otevřená krajina, takže zatáčku přehlédnete přes pole a předjedete prakticky kdekoli.

Z Chocně sice krásný úsek, ale stále mizerným asfaltem.

České Libchavy - Žumberk se dočkaly nového koberce těsně před Žamberkem. Zbytek setrvalý stav. Asfalt udržovaný emulzí s kamenem, takže pokud se trefíte do letní údržby, nesvezete se vůbec. Míst k předjetí málo, zvláště když natrefíte na několik za sebou jedoucích aut, kamion nebo autobus.

Možnost tankování v Chocni. EuroOil s vyhlídkou.

Žamberk - Mladkov - Králíky

26 km, 28 minut

06 zamberk kralikyV Žamberku zase začíná motorkaření. Prakticky není třeba nic vymýšlet a po I/11 se krásně svezete až do Bruntálu. Pokud ovšem nejedete ve všední den. To se vám nejednou stane, že v nejlepších úsecích se vám bude někdo motat v zatáčkách.

Z toho důvodu se snažím jezdit I/11 jen o víkendech, cestou zpět a pokud možno, když brzy vstanu tak, abych do 10:00 byl v Žamberku.

Jinak jezdím severnější variantu, která také nabízí hezké svezení, mírný provoz a své kouzlo pohraničí.

Úsek Žamberk - Seč nabízí jen pár zatáček a dobrý asfalt. Provoz zde může být vyšší, ale není problém předjet. Ze Seči do Mladkova krásný asfalt a krásné zatáčky.

Z Mladkova už se silnice více rovná a před Králíky se natáhne do několika rovných úseků a zatáčky bys spočítal na prstech jedné ruky. Ale rovné úseky nejsou tak dlouhé a zatáčky hezky přehledné, dají se vcelku dobře projet. Jen u Dolní Lipky zatáčka zákeřně zavírá. Je zvýrazněna červeným asfaltem. V Králíkách po pravé straně Benzina. Při tankování počítejte se zdržením. Bývá zde docela plno a taky fronta na kasu. Frontu na kasu lze obejít přes aplikaci Benzina platby.

Králíky - Hanušovice - Šumperk

34 km, 42 minut

07 kraliky sumperkZ Králíků do Červeného Potoka se ještě svezete. Pak je to už jiný kraj, okres nebo Ztracená varta, to nevím, ale každopádně asfalt stojí za prd. Je to škoda, protože kdyby tahle silnice byla opravená, bylo by to luxusní svezení údolím řeky Moravy, která nedaleko, na úbočí Králického Sněžníku pramení. A že by si už konečně opravu zasloužila…

V Hanušovicích za přejezdem odbočíme doprava na II/369 a po průjezdu obcí pokračujeme po II/446 na Šumperk. Silnice většinou s dobrým asfaltem, místy záplaty, ale nic tragického. Blbé je, že tato “zkratka” je místními hojně využívána. Záleží tedy na štěstí, zda a případně koho potkáte. Spousta řidičů přibrzdí a pustí vás, ať si jedete a oni mají klid. Když však natrefíte na Fabii řízenou pánem v klobouku a k tomu máte provoz v protisměru, máte po ptákách. Míst k předjetí není mnoho a zvláště v serpentinách mezi Lužnou a Bratrušovem se prakticky předjet nedá.

V Šumperku nás čeká jedna další nepříjemná křižovatka se silnicí I/11. Provoz je často hustý, nějakou dobu trvá, než najdeme “díru”, abychom se mohli zařadit.

Tímto jsme se také dostali na původní trasu. Pokud však máme dost času a naopak zatáček nemáme stále dost, můžeme si ještě trochu zajet.

Šumperk - Bělá pod Pradědem - Vidly

47 km, 50 minut

08 sumperk vidlyPřes sedlo pojedete tak či onak. Záleží jen na vás, které si vyberete. Zda původní trasu přes Skřítek nebo alternativní přes Červenohorské. Alternativní trasa bude delší. Ale mně se Červenohorské sedlo líbí víc.

V Rapotíně zkrátka neodbočíme na jedenáctku, ale pokračujeme po 44 dál na sever. Čeká nás ještě poměrně dlouhý přibližovací úsek obcemi pod horami. Ale za Kouty nás již čekají vytoužené zatáčky a snad nejkrásnější horská silnice v Čechách.

V Bělé zabočíme doprava směr Vidly.

Benzina ve Velkých Losinách

Vidly - Karlova Studánka - Malá Morávka - Rýmařov - Bruntál

41 km, 42 minut

09 vidly rymarov bruntalTuhle variantu zvolte, pokud úsek Rýmařov - Bruntál prostě musíte mít. Ve správnou dobu (nikde nikdo) je to luxusní svezení a úsek z Karlovy Studánky do Rýmařova také není špatný. Když už ne zatáčkami, pak hezkou krajinou. V opačném případě si jej schovejte na příhodnější dobu a zkuste variantu přes Vrbno.

Vidly - Vrbno pod Pradědem - Andělská Hora - Bruntál

31,6 km, 32 minut

10 vidly ah bruntalKratší varianta s krásným svezením mezi Vrbnem a Andělskou Horou. Asfalt slušný, provoz většinou mírný.

Po příjezdu do bruntálu po levé straně OMV.

Bruntál - Leskovec nad Moravicí - Slavkov - Opava

45 km, 49 minut

11 bruntal opava 1V Bruntále opět máme možnost volby, zda pokračovat po I/11, nebo si kousek zajet. Trápí-li nás čas, je lepší jet po I/11. Za Bruntálem si užijeme ještě pár táhlých zatáček, ale od Horních Životic už je to povětšinou rovná silnice.

Pokud se však v Bruntále vydáme směrem na Olomouc a následně odbočíme na Leskovec, čeká nás trochu pestřejší svezení po silnici, která vznikla souběžně se stavbou přehrady. Cestu si můžeme zpestřit zastávkou na hrázi Slezské Harty.

Přes Bohdanovice se dostaneme na silnici II/46, která je v tomto úseku poměrně nudná. Opava je relativně malé město a navíc má postaven i kus obchvatu. Ale takto se můžeme Opavě zcela vyhnout.

Proto odbočíme na Otice (Otické zelí) a po II/461 se opět napojíme na I/11.

Opava - Ostrava (varianta 1)

40 km, 31 minut

12 bruntal opava 2Po této silnici můžeme pokračovat až do Ostravy (v roce 2020 je již konečně zprovozněna Nová Rudná), takže napojení na dálnici D1 už není tak frustrující záležitost. Tato varianta vám také nabízí jednu atrakci: průjezd po slavné, zvlněné dálnici. Na exitu 365 dálnici opustíme a vracíme se po Bohumínské zpět na Ostravu a Koblov. Hned za mostem je po pravé straně místo srazu.

Opava - Ostrava (varianta 2 - kdo nechce po dálnici)

31 km, 39 minut

13 opava hlucin koblovČást trasy je stejná, jen rychlostí silnici 11 opustíme na sjezdu Hrabyň. Sjíždíme úzkými serpentinami se slušným asfaltem na Háj ve Slezsku. Z Háje na Jilešovice, Kozmice. Zde odbočíme doprava na I/56. Dle denní doby může být velmi hustý provoz. Úsek I/56 z Hlučína do Petřkovic je zajímavý tím, že původně to byl železniční svršek, pak zde do osmdesátých let jezdily tramvaje a následně byl rozhodnutím strany svršek přebudován na stávající silnici. Ostrava i přilehlé obce by zde měly opět rády původní tramvaj, ale to se asi s ohledem na finanční náročnost nestane. V Petřkovicích sjedeme z I/56 doleva a přes náměstí odbočíme do ulice Koblovská. Jak již název napovídá, vede tam, kam potřebujeme. Hotel bude po levé straně, přijedeme k němu z kopce. V Hlučíně budete míjet Shell po levé straně.

Opava - Ostrava (kdo toho pořád ještě nemá dost)

70 km, 1:32 hod

14 opava budisov hlucin koblovZa Bohdanovicemi se vydáme po I/46 směrem na Olomouc. Ve Dvorcích odbočíme na Guntramovice. Tohle je důležitá odbočka, jelikož tato silnička je opravená. Z Guntramovic na Melč, Hradec nad Moravicí, Hlubočec, Budišovice, Hrabyně. Zde se můžete opět rozhodnout mezi variantou 1 a 2.

Jednoznačně nejdelší trasa, která vás provede silničkami Nízkého Jeseníku a Vítkovské vrchoviny. Silnice na trase většinou v dobrém stavu, provoz mírný.