Články

Dovolená na východní frontě

IMG 20220401 WA0021Vzhledem k počasí venku a nastávající motosezoně jsem zjistil, že je opravdu nejvyšší čas podělit se s vámi o rukopis, který jsem si zapsal minulou sezonu na cestě do Polska.Dovolená proběhla 11-16.srpna. Termín zmiňuji proto, že jestli si pamatujete byly opravdu brutální hice a i na motorce bylo fakt horko. Dále velmi děkuji bratrovi, který dal můj text na stránky, jelikož můj počítač to nezvládne.

9 hod 15 min, stav tacho 57 248

Oblečení do kufrů jsme nachystali už předešlého dne večer. Vzpomínám si, že jsme na některém srazu vedli večer dlouhé rozhovory o tom, že kufry Honda jsou malé a nestačí pro 2 osoby na dovolenou. Proto si dovoluji doložit soupis věcí a fotku poloprázdného top case.
IMG 20220401 WA00111 Sandály pánské a dámské (PaD), tenisky (PaD), letní cukle dámské, mikina (PaD), šusťákovka (PaD), svetr dámský, rifle (PaD), kraťasy riflové (PaD), kraťasy byvlněné pánské, sukně riflová dámská, šaty společenské dámské, šaty spolrtovní dámské, trika dl. rukáv (PaD), košile pánská, 4+4 trika krátký rukáv (PaD), 2 trička bez rukávů dámská, 3/4 kalhoty dámské, pyžamo (PaD), spodní prádlo 7+7 (PaD), plavky (PaD), ponožky 7+7 (PaD), pláštěnky 2 ks, žehlička na vlasy, fén, kosmetika, ručník malý + osuška, kosmetická taška s malováním. Mám za to, že s takovou výbavou se dá jet i na déle než na týden. Vyjíždíme od baráku v 9.15 hod. Zvolil jsem cestu na Slovensko přes Jablunkov což je nudný přesun po dálnici. Nasadili jsme tempo svižné turistiky a po 40 minutách přejíždíme hranici. Po příjezdu do Čadce koukáme, že slovenští bratia dodělali kompletní obchvat města. Výborně. Po zhruba hodině a 3/4 zastavujeme na cigáro v zatáčkách nad Oravskou přehradou.
IMG 20220401 WA0012
Dále jedeme kochacím tempem přes Oravu do Námestova, kde tankujeme a dáváme oběd. Po pauze pokračujeme skvělou cestou přes Zuberec do Liptovského Mikuláša kde znovu dáme pauzu na kafe. Najíždíme na dálnici a pokračujeme na Poprad, kde odbočujeme na Kežmarok. Krajina super, ale netuším jak se tady žije lidem. Podle toho, co vidíme kolem cesty, je tady šance, že uvidíte bělocha asi jako v Sůdánu. Za Kežmarokem začíná krásná cesta na St. Lubovňu. Široká, pěkná, táhlé zatáčky. Jen asi co 200 m je značka "zákaz předjíždění". Beru to jako doporučení a cesta krásně ubíhá.Když jsme přijeli k polské hranici, tak jedeme přes obce, kde názvy jsou psané azbukou.Myslel jsem, že je na slovensku uzákoněný úřední jazyk. Snad o tom pokecáme na srazu. V každé dědině tady u cesty stojí hóóódně opálení sběrači lesních plodů a snaží se prodat koše nádherných hřibů. Krajina je tady super, mně osobně se líbí mnohem více, než nějaké Tatry a pak dojíždíme do Bardějova. Po tankování se ubytováváme v hotelu Šariš. Hotelová garáž je k dispozici. Pak jdeme na prohlídku města a večeři. Mimochodem město je nádherné, příště se tu zastavíme na déle. Stav tacho 57 645
Ráno po snídani vyjíždíme od hotelu a míříme na Duklu. Po příjezdu do Svidníka přijíždíme přímo k muzeu kde zastavujeme. Naposledy jsem tady byl, když mi bylo 6, takže se zájmem prohlížíme několik kusů voj. techniky a památník.
IMG 20220401 WA0013
IMG 20220401 WA0020
Po prohlídce pokračujeme k Údolí smrti a tedy k důvodu mé cesty zde. Konečně si mohu na vlastní oči prohlédnout PzkmpfW.4, nejrozšířenější německý tank. Po prohlídce je celkem jasno o tom, že technicky byl o dost horší než jeho protivník T-34. Na polské hranici navštěvujeme hrob čs. vojáků a jdeme se podívat k vyhlídkové věži. Ta se bohužel pro nás teď opravuje, takže nic. Na závěr této části musím zmínit jeden postřeh. Když jsem připravoval itinerář, pročetl jsem velké množství cestopisů na motorkářích. Všechny zmiňovaly množství cikánských osad. Byl jsem velmi zvědavý kdy uvidím Rio Dežo janero, a nic. Dědiny čisté, upravené. Asi jsem zvolil špatnou trasu.
Po přejezdu do PL pokračujeme výletním tempem do dalšího cíle této cesty, města Przemysl. Toto město prý uchvacuje svou architekturou a hlavně CaK pevností, ve své době(velká válka) největší v evropě.Po příjezdu se ubytováváme a po převlečení do kraťas vyrážíme do města. Staré město je opravdu úžasné, včetně instalovaných soch a několika basilik a katedrál různých náboženských směrů.
IMG 20220401 WA0014
Po prohlídce centra zbývá návštěva restauračního zařízení na večeři, několik zubrovek a jedno polské pivo(to pivo je opravdu hnusné, ale s tím se počítalo). Stav tacho 57 920
Je pátek ráno. Po super snídani sedáme na motorku a vyjíždíme. Celý dnešní den hodláme věnovat pevnosti. Pevnost Przemysl je soubor pevnostních staveb, kterých jsem napočítal 29. Zvolili jsme k návštěvě dvě, které nám byly doporučeny. Obě přímo na ruské hranici.První se jmenuje Borek.Po příjezdu tam jsme zjistili, že z celé pevnosti zůstaly jen sypané valy a čelní stěna objektu.
IMG 20220401 WA0019
Takže pokračujeme k druhé pevnosti jménem Salis. Tato je opravdu ohromná.Zachovaly se obranné valy a podzemní prostory. Jen je divné, že poláci si neváží těchto turisticky skvělých objektů. Myslím, že je to proto, že v této části země nikdy žádné polsko nebylo. I přes polské kecy o tom, co všechno jim rusové vzali, tady sousedilo Rakousko-Uhersko s Ruskem. O celkové velikosti pevnosti Przemysl svědčí i to,že po půlročním obléhání (tedy velké množství lidí už zahynulo) v době kdy se pevnost vzdala ruskému vojsku, se vzdalo 105 000 rakouských vojáků.
IMG 20220401 WA0018
IMG 20220401 WA0017
IMG 20220401 WA0015 Po prohlídce celé pevnosti zjišťujeme, že máme ještě půl dne času a proto nastupuje plán B,tedy návštěva zámku Krasiczyn. Nachází se asi 10 km od Przemysle směrem na Sanok. Opravdu stojí za vidění. Je to krásný kousek renesance. Po příjezdu zpět do města padne volba na pevnost Tři kříže, protože je přímo ve městě, na kopci kde předpokládám skvělý výhled a jede tam lanovka. Jenže lanovka je v rekonstrukci, proto se drápeme nahoru v tom hicu po svých. Z pevnosti zbyla jen vstupní vrata a výhled taky nic moc, protože mu brání vzrostlé stromy. Po příchodu k motorce rozhoduji, že dnes už žádná historie a nastupuje akce zubrovka.
IMG 20220401 WA0016
Sobota ráno. Po snídani balíme a jedeme na sever směr Zamosc. Je to jen 150 km, ale v tom hicu je to trochu otravné. Po příjezdu do města se ubytováváme v hotelu Jubilat. Ihned po sprše valíme do města. Začínáme návštěvou infocentra a pak se necháváme vozit po městě včetně výkladu průvodce. Opravdu je na co koukat. Zamosc je nádherné,renesanční město, které si nechal postavit   ...........Zamojski aby nasral krále, protože prý byl bohatší než on.Stíháme ještě návštěvu radniční zvonice a prohlídku pevnosti s výkladem.Po večeři čekáme až se rozsvítí náměstí. Toto je opravdový zážitek. Pak už jen postel a těšíme se na zítra. Stav tacho 58 065. Je neděle ráno a vyrážíme opět do města. Včera jsme si objednali prohlídku sklepení  na 11 hod. takže nespěcháme. Po prohlídce podzemí projdeme dva největší kostely a pak do místního arzenalu. Moooc pěkné. V jedné budově zbraně a uniformy v rozmezí XVI-XIX století. V druhé pak XIX-XX. Prohlídku města končíme návštěvou kruhové dělové tvrze, opravené a přebudované na památník padlým. Na závěr dne posedíme na náměstí u jídla a pití a hlavně u českého piva. Dovo končí a zítra jedeme směr domov.
Při jízdě domů vynecháváme původně naplánovanou zastávku na Slovensku.Jízda mění v nudný  přesun  po dálnici, kde kromě toho, že za rychlostní limity by mně první policista asi zastřelil pro výstrahu, se nic zajímavého nekoná. Hať stav tacho 58 815